سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لمینت دندان دائمی

 

آیا لمینت دندان دائمی است؟

مقدمه:

لمینت دندان یکی از روش های موثر جهت برطرف نمودن نواقص دندانی به شمار می رود. استفاده از این روش زیباسازی دندان می تواند اعتماد به نفس شما را در جمع افزایش داده و زیبایی لبخندتان را چندین برابر نماید. یکی از مهمترین دغدغه های افراد این است که آیا لمینت یک روش دائمی می باشد یا خیر. فاکتورهای مختلفی می توانند بر طول عمر و ماندگاری این روش تاثیر بگذارند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کاربردی جامعی را درباره این موضوع در اختیارتان قرار دهیم.

آشنایی با عوامل تاثیرگذار بر افزایش طول عمر لمینت دندان:

لمینت دندان به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که داشته به یکی از محبوب ترین روش ها جهت زیباسازی دندان ها تبدیل شده است. مسلما، لمینت به مانند دیگر روش ها به مراقبت نیاز دارد. در صورت مراقبت اصولی از دندان های لمینت شده خود، عمر این روش به چندین سال هم خواهد رسید. در ادامه به مهمترین عوامل تاثیرگذار بر افزایش طول عمر لمینت دندان اشاره می کنیم.

توجه به نکات بهداشتی در رابطه با سلامت دهان و دندان:

بهداشت دهان و دندان یکی از مهمترین نکاتی بوده که باید به هنگام مراقبت از دندان های لمینت شده خود رعایت نمود. مراقبت از لمینت دندان بسیار ضروری می باشد. جهت مراقبت اصولی از دندان های لمینت شده خود بهتر است روزی دو بار، مسواک بزنید. علاوه بر آن، استفاده از دهانشویه و نخ دندان جهت حفظ بهداشت لثه، روکش لمینت و همینطور سلامتی دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عدم مصرف خوراکی های رنگی یا اسیدی:

اگر می خواهید از لمینت دندان خود به خوبی مراقبت نمایید از مصرف غذاهای رنگی، اسیدی یا قلیایی به شدت پرهیز کنید. به طور کلی، لمینت ها به دلیل ساختاری که داشته از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند. اما با این حال باید از یک سری عادات غلط نظیر: مصرف خوراکی های اسیدی، رنگی و قلیایی پرهیز نمایید.

این خوراکی ها اثر منفی خود را به مرور زمان بر روی دندان هایتان نشان می دهند. در صورت مصرف این خوراکی بهتر است بلافاصله دندان های خود را مسواک بزنید.

عدم استفاده از دندان های لمینت شده به عنوان ابزار:

یکی از مهمترین عادات ناپسند بعضی از افراد این است که از دندان های خود به عنوان ابزاری جهت باز کردن درب بطری، کیسه های پلاستیکی، جدا کردن چسب و… استفاده می کنند. این عادت های ناپسند برای دندان های لمینت شده به شدت مضر می باشد. در صورت تکرار این عادت ها، دندان های شما لب پریده و یا دچار ترک خوردگی می شوند.

استفاده از محافظ دندان جهت جلوگیری از دندان قروچه:

یکی از مهمترین عادات ناپسند تاثیرگذار بر کاهش طول عمر لمینت، دندان قروچه می باشد. متاسفانه، بسیاری از افراد از مشکل دندان قروچه رنج می برند. فشار وارد کردن دندان ها به همدیگر باعث ساییدگی و لب پریدگی لمینت دندان می شود. بهترین روش جهت جلوگیری از انجام این کار و محافظت از دندان های لمینت شده خود، استفاده از محافظ دندان است.

پرهیز از مصرف غذاهای سخت:

بعد از اتمام فرایند لمینت دندان توسط دندانپزشک، توصیه هایی از جانب او به فرد بیمار داده می شود. رعایت این نکات می تواند طول عمر لمینت دندان را افزایش داده و بهداشت دهان را تامین نماید. بعد از انجام لمینت به بیمار توصیه می شود که از عادات ناپسندی نظیر: مصرف آجیل، شکستن قند با دندان، جویدن یخ، مصرف گوشت و… پرهیز شود.

چکاپ سالانه جهت بررسی وضعیت لمینت دندان:

یکی از موثرترین روش ها جهت مراقبت از لمینت دندان این است که به طور سالانه یا هر چند سال یکبار به دندانپزشک جهت بررسی وضعیت دندان های خود مراجعه نمایید. این مورد مهم را کوچک نشمرده و حتما جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی و بررسی سلامت دهان و دندان خود به دندانپزشک مراجعه نمایید.

آیا لمینت دندان یک روش دائمی است؟ طول عمر استفاده از آن چقدر است؟

جنس لمینت دندان از سرامیک بوده و استحکام بسیار بالایی دارد. از آنجا که ضخامت لمینت از کامپوزیت کمتر بوده، می تواند به راحتی بر روی دندان قرار گیرد. به همین خاطر است که لمینت در مقایسه کامپوزیت، ظاهر طبیعی تری داشته و شفافیت و رنگ آن بر روی دندان به مدت طولانی تری باقی خواهد ماند. جهت پاسخگویی به این سوال که آیا لمینت یک روش دائمی است یا خیر باید بگوییم که طول عمر آن حدود 7 تا 15 سال گزارش شده است. اما اگر از لمینت دندان به خوبی مراقبت نمایید، طول عمر استفاده از آن به 20 سال هم خواهد رسید.

 

مراقبت و نگهداری اصولی از دندان های لمینت شده یک موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار دهید. در واقع می توان گفت طول عمر لمینت به چگونگی نحوه نگهداری شما از آن بستگی دارد. در صورت هر گونه آسیب دیدگی، فشار یا ضربه بهتر است که لمینت دندان خود را تعویض یا ترمیم نمایید. پس با تمام این توضیحات می توانیم بگوییم که لمینت یک روش دائمی نبوده و در صورت ایجاد هرگونه مشکل باید آن را با لمینت جدید، جایگزین نمایید.

 

چه فاکتورهای مهم دیگری می تواند طول عمر لمینت دندان را تحت تاثیر قرار دهد؟

شاید با خود فکر کنید که تنها رعایت نکات بهداشت دهان و دندان می تواند طول عمر لمینت دندان را تحت تاثیر قرار دهد. اما علاوه بر آن، فاکتورهایی دیگری هم وجود داشته که می توانند بر افزایش یا کاهش طول عمر دندان های لمینت شده تاثیر بگذارند. از جمله مهمترین این فاکتورها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

نوع لمینت استفاده شده توسط دندانپزشک:

اینکه پزشک از چه نوع لمینتی جهت برطرف کردن عیوب دندان استفاده می کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. البته این مورد به مهارت پزشک و لابراتوار جهت نصب و ساخت لمینت دندان بستگی دارد.

توجه به سن فرد بیمار:

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید سن فرد متقاضی می تواند نتایج حاصل از نصب موفقیت آمیز لمینت دندان را تحت تاثیر قرار دهد. با افزایش سن فرد متقاضی، بافت های لثه متصل به دندان های لمینت شده، منقبض می شوند. این عامل می تواند باعث بیرون آمدن سطح ریشه و از بین رفتن لمینت دندان شود.

آسیب های وارده به لمینت دندان:

فاکتورهای مختلفی نظیر: جویدن ته خودکار یا مداد، مصرف غذاهای سخت، دندان قروچه و یک سری موارد دیگر می توانند به لمینت دندان آسیب های جدی وارد نمایند. همین موارد باعث می شود تا روکش لمینت از بین رفته و زیبایی اولیه خود را از دست بدهد.

از جمله مهمترین آسیب های وارده به لمینت دندان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • لب پریدگی لمینت
  • شکستگی لمینت
  • ایجاد ترک بر روی لمینت
  • جدا شدن کامل لمینت از روی سطح دندان

با توجه به فاکتورهای بالا می توان گفت که در شرایط خاص، تعویض لمینت باید توسط دندانپزشک انجام شود. در صورت اتمام زمان استفاده از لمینت یا بروز هر گونه آسیب دیدگی، دندانپزشک با بررسی وضعیت دندان های بیمار جهت تعویض مجدد روکش اقدام خواهد کرد. در این صورت، دندانپزشک با حذف روکش قدیمی از روی دندان، از یک قالب جدید دیگر استفاده خواهد کرد. سپس در لابراتوارها، ونیر سرامیکی ساخته شده و جهت نصب بر روی دندان های شما قرار خواهد گرفت. فرایند تعویض لمینت به مانند نصب اولیه آن می باشد. در این روش دیگر نیازی به تراش مجدد مینای دندان نیست. تنها کافی است که پزشک، روکش جدید را بر روی دندان های بیمار قرار دهد.

نکات مهم بهداشتی زیر را بعد از نصب لمینت دندان مورد توجه قرار دهید:

  1. مسواک زدن روزانه توصیه می شود. (این کار را هر روز، دو بار انجام دهید.)
  2. استفاده از دهانشویه و نخ دندان را در برنامه سلامت بهداشت دهان و دندان خود بگنجانید.
  3. مراجعه به پزشک به صورت سالانه یا هر چند سال یکبار، فراموش نشود.
  4. از مصرف بی اندازه چای، شراب قرمز، قهوه و… پرهیز نمایید.
  5. عادات ناپسند نظیر: دندان قروچه را ترک نمایید. جهت جلوگیری از این مشکل، استفاده از محافظ دندان پیشنهاد می شود.
  6. از دندان های لمینت شده خود به عنوان ابزار استفاده نکنید. (باز کردن درب قوطی، جویدن ته مداد یا خودکار و…)
  7. از خمیر دندان و دهانشویه های مخصوص لمینت استفاده نمایید.

نتیجه گیری:

لمینت دندان یکی از بهترین روش ها جهت زیباتر نشان دادن لبخند و ظاهر دندان است. با بهره گیری از این روش می توانید زیبایی ظاهر دندان تان را چندین برابر نمایید. البته مواردی مهمی در مورد لمینت مطرح شده که آیا این روش، دائمی می باشد یا خیر. به طور کلی می توان گفت که لمینت از استحکام زیادی برخوردار بوده و در مقایسه با سایر روش ها اثربخشی بهتری دارد.

در صورت رعایت نکات بهداشتی می توان طول عمر استفاده از لمینت را به حدود 20 سال یا حتی بیشتر، افزایش داد. این روش، روش دائمی نبوده و طول عمر آن به نحوه مراقبت شما از دندان هایتان بستگی دارد. بعضی از افراد تصور می کنند، لمینت یک روش دائمی بوده و نیازی به تعویض مجدد آن نخواهد بود. بعد از گذشت عمر مفید آن، حتما باید به دندانپزشک مراجعه نموده و جهت تعویض مجدد آن اقدام نمایید. در این مقاله سعی کرده ایم تا شما عزیزان را با مهمترین نکات در زمینه لمینت دندان و هر آنچیزی که باید در این رابطه بدانید، آشنا نماییم.