سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی دستگاه CO2 فرکشنال

یکی از اصلی ترین و مهم ترین لیزرهای موجود در اکثر مراکز پوست و مو؛ لیزر فرکشنال CO2 است. این دستگاه کاربردهای زیادی دارد; علاوه بر استفاده توسط متخصصین پوست، ابزاری قدرتمند در دستان جراحان پلاستیک و متخصصین زنان برای زیبایی واژن است.

 

معرفی دستگاه CO2 کسری.

دستگاه لیزر CO2 فرکشنال یک روش درمانی غیرتهاجمی است که با استفاده از فناوری پیشرفته، پرتو لیزر را به هزاران پرتو میکروسکوپی تقسیم می کند، به طوری که تنها بخشی از پوست تحت تأثیر پرتو قرار می گیرد. بر اساس قیاس، پوست پس از تابش لیزر CO2 تکه تکه مانند یک تصویر دیجیتالی است که پیکسل های آن یکی پس از دیگری ظاهر می شوند. در واقع لیزر CO2 فراکشنال رابط بین لیزرهای فرسایشی و غیر فرسایشی است. در حالی که لیزرهای مخرب فقط روی اپیدرم (سلول های سطح پوست) و لیزرهای غیرمخرب فقط درم (لایه میانی پوست) را تحت تأثیر قرار می دهند، لیزرهای CO2 تکه تکه شده به طور همزمان اپیدرم و درم را تحت تأثیر قرار می دهند.

 

دستگاه لیزر CO2 فرکشنال اپیدرم و درم پوست را هدف قرار می دهد، اما این کار را با ایجاد هزاران ستون پرتوهایی که بسیار ظریف و در عین حال عمیق هستند انجام می دهد. به هر یک از ستون های پرتو لیزر، MTZ یا منطقه درمان میکروترمال می گویند. تابش هر یک از ستون های پرتو لیزر اپیدرم و درم را به صورت ستونی از بین می برد. نتیجه تخریب اپیدرم، ریزش محتویات آن همراه با آزاد شدن سلول های رنگدانه است. نتیجه تخریب پوست واکنشی است که باعث بازسازی و تولید کلاژن جدید می شود.

 

کاربرد لیزر CO2 فرکشنال

  • بهبود منافذ باز پوست در پوست های چرب.
  • جوانسازی و رفع چین و چروک روی پوست.
  • التیام زخم های کهنه
  • از بین بردن لک، کک و مک و کدر شدن پوست
  • لایه برداری سطحی و عمیق
  • درمان ترک ها یا ترک های بارداری.
  • ترمیم جای آکنه

 

عوارض لیزر CO2 فرکشنال

به طور کلی لیزر دی اکسید کربن تکه تکه یک روش ایمن و بدون عوارض جانبی جدی یا طولانی مدت است. درد و التهاب پوست با این روش بسیار کم است. اما بعد از لیزر مقداری قرمزی و تورم پوست ایجاد می شود که طبیعی است و به راحتی قابل کنترل است. اگر این تورم و التهاب آزاردهنده باشد، با داروهای ضد التهاب درمان می شود.

 

دستگاه لیزر فرکشنال بسته به نوع بیماری، وسعت و شدت آن باید در چند جلسه انجام شود تا به نتیجه مطلوب برسید. در ضمن بسته به میزان درمان انجام شده، شدت انرژی دستگاه و با نظر پزشک دوره نقاهت این روش می تواند بین 4 روز تا دو هفته متغیر باشد. خوشبختانه، برای درمان لیزرهای CO2 تکه تکه مانند لیزرهای نسل قبلی، نیازی به پانسمان پوستی ندارید.

 

کرم هایی مانند اکسید روی، آنتی بیوتیک ها و لوسیون های ترمیم کننده پوست برای تسریع بهبودی پوست و جلوگیری از التهاب یا عفونت پوست تجویز می شوند. چند روز پس از لیزر درمانی، باید از داروها و پمادهای مخصوص مراقبت از پوست استفاده کنید. از آنجایی که این روش به پوست آسیب می رساند، باید در دوران نقاهت به خوبی از آن مراقبت کنید.

 

بهتر است تا حد امکان از خانه بیرون نروید، فعالیت بدنی شدید انجام ندهید، عرق نکنید و به طور کلی استراحت کنید. خواب کافی و تغذیه مناسب به بهبود سریع پوست شما کمک می کند. چند ساعت پس از لیزر CO2 فرکشنال، احساس خارش و سوزش سفت شدن پوست خواهید داشت.ظاهر پوست آفتاب سوخته است و به تدریج رنگ آن به تورم و التهاب خفیف تغییر می کند. برای کنترل التهاب پوست می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.

 

این تورم معمولاً پس از 2 تا 3 روز از بین می رود. پس از چند روز، لایه های آسیب دیده پوست شروع به کنده شدن می کنند و پوسته شدن پوست را تجربه خواهید کرد. مراقب باشید در آب داغ حمام نکنید. پوست را نخارانید و خراش ندهید. اجازه دهید روند تعمیر به آرامی پیشرفت کند. معمولا بعد از دو هفته قرمزی و دلمه های ایجاد شده روی پوست از بین می رود.

 

یکی دیگر از مزایای این لیزر درمانی این است که تغییرات رنگ یا ظاهر شدن لکه های موقتی روی پوست با روش لیزر CO2 فرکشنال بسیار کم بوده و یا ایجاد نمی شود. با این حال، بسته به میزان انرژی مصرف شده در درمان، این عوارض می تواند بیشتر یا کمتر باشد.

 

مراقبت های بعدی با لیزر CO2 فرکشنال

مگر اینکه نسخه خاصی از پزشک خود برای مراقبت از لیزر فرکشنال CO2 داشته باشید. نکات کلی مراقبت بعد از این روش به شرح زیر است:

 

برای سوختگی های شدید یک تا دو ساعت بعد از لیزر از کمپرس یخ استفاده کنید. (بسته یخ را در گاز استریل روی ناحیه آسیب دیده بپیچید تا از خیس شدن آن جلوگیری کنید.)

به مدت 24 ساعت محل عمل را نشویید یا خیس نکنید. می توانید بعد از یک روز ناحیه لیزر را با آب جاری به آرامی بشویید.

تا 3 روز از اعمال فشار، پوشیدن یا ماساژ دادن خودداری کنید.

تا 3 روز پس از عمل لیزر، از شستشوی کامل با حوله و آب داغ، تراشیدن موهای خود و آرایش ناحیه لیزر خودداری کنید.

تا 2 هفته از تحریک پوست با ادکلن و لوازم آرایشی حاوی الکل خودداری کنید.

از روز اول تا 10 روز از مرطوب کننده های پوستی مانند وازلین طبی استفاده کنید.

بعد از 3-7 روز، دلمه های قهوه ای کوچک در محل لیزر قابل مشاهده است، آنها را حفر نکنید، این پوسته ها در عرض 1-2 هفته خود به خود ناپدید می شوند.

 

استفاده صحیح از ضد آفتاب از روز دوم الزامی است. تا یک ماه از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.