سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رکود تورمی چیست

رکود تورم زمانی روی می‌دهد که در یک اقتصاد نرخ بیکاری بالا با رکود یا رشد منفی و افزایش قیمت‌ها (تورم) ترکیب شود. استراتژی‌هایی برای مبارزه با تورم و رکود وجود دارند، اما ازآنجایی‌ که با اثرات مبارزه می‌کنند، ترکیب هردو رکود تورمی ایجاد برای کنترل ایجاد می‌کنند.

از طرفی رکود اقتصادی یا رشد منفی با افزایش عرضه پول روی می‌دهد و وام گرفتن را برای شرکت‌ها ارزان‌تر می‌سازد (نرخ‌های بهره کمتر). عرضه پول بیشتر به توسعه و افزایش نرخ اشتغال می‌انجامد که می‌تواند به‌صورت مؤثر از وقوع یک رکود جلوگیری کند یا با آن مبارزه کند.

در مقابل، اقتصاددانان و سیاست‌گذاران اغلب سعی می‌کنند تا افزایش تورم را از طریق کاهش عرضه پول کنترل کنند تا اقتصاد را کند سازند. این کار با افزایش نرخ بهره و گران شدن پروسه قرض گرفتن پول انجام می‌شود. کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان کمتر قرض می‌گیرند و هزینه می‌کنند و تقاضای پایین از افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.

بااین‌وجود، زمانی که یک اقتصاد رکود را تجربه می‌کند، از هر دو طرف بدترین‌ها روی می‌دهد: یک رکود ترکیب‌شده با تورم بالا. برای درک رکود تورمی، دلایل معمول آن و راه‌حل‌های بالقوه، به بررسی بیشتر می‌پردازیم.

رکود تورمی چیست؟

رکود تورمی یک مفهوم اقتصاد کلان است که در سال 1965، Iain Macleod سیاستمدار

ادامه مطلب...رکود تورمی چیست